Życie bez glutenu

Życie bez glutenu – czyli co mam jeść?

Celiaklia jest chorobą trzewną. W jej przypadku mamy do czynienia z nietolerancją glutenu, czyli białka, które naturalnie występuje w nasionach zbóż, w tym pszenicy.

To schorzenie zazwyczaj ujawnia się w dzieciństwie, ale zdarza się, że na celiakię zapadają osoby między 35. a 55. rokiem życia. Z przeprowadzonych badań wynika, iż nietolerancja glutenu dwa razy częściej dotyka kobiet niż mężczyzn. Osoby, cierpiące na celiakię, nie zawsze zdają sobie sprawę, że borykają się z poważną chorobą.

Nie można lekceważyć celiakii, ponieważ ta postępując, wyniszcza organizm. Ludzie, u których występuje nietolerancja na gluten, są szczególnie narażeni na rozwój anemii, osteoporozy, zmian nowotworowych i neurologicznych. Dotychczas przemysł farmaceutyczny nie opracował leku na celiakię. W większości przypadków zmiana diety przynosi pożądane rezultaty.

Osoby, które cierpią na celiakię, mogą spożywać:

1) napoje: kawa, herbata, herbatki ziołowe, kakao naturalne, woda mineralna,

2) produkty mleczne: mleko, maślanka, kefir, serwatka, sery białe, feta,

3) mięsa, ryby: świeże mięso, podroby, ryby, owoce morza, wędliny wysokogatunkowe (niebezpieczne są wędliny suche, vide krakowska, kabanosy),

4) tłuszcze: masło, margaryny, oleje, oliwa z oliwek, tran,

5) warzywa i owoce: bez ograniczeń,

6) pieczywo, kasze, płatki: pieczywo i makarony bezglutenowe, makaron ryżowy i sojowy, kasza kukurydziana, kasza jaglana, gryczana, kleik ryżowy, kukurydza prażona, chrupki czyste kukurydziane. Ważne: płatki ryżowe i kukurydziane, które zawierają słód jęczmienny, są zakazane!