Życie bez glutenu

Wartości odżywcze soków warzywnych

wartości odżywcze soków warzywnych

Warzywa i owoce zawierają składniki odżywcze, których potrzebujemy na co dzień. Często bagatelizujemy rolę witamin i minerałów w naszym organizmie skupiając się głównie na przyjmowaniu białka zwierzęcego i węglowodanów. Niedobory tych elementów prowadzą do osłabienia, a nawet zaburzeń metabolizmu i gospodarki hormonalnej.

Cenne dla naszego zdrowia warzywa i owoce najkorzystniej jest spożywać pod surową postacią. Jednorazowe zjedzenie kilograma jabłek, pomarańczy, marchewki czy pomidorów może przysparzać pewne problemy, dlatego najłatwiej przyjmuje się je pod postacią soków. Wyciskanie soków z warzyw daje nam nieograniczone możliwości smakowe- możemy tworzyć własne kompozycje, których nie znajdziemy na sklepowych półkach.

Marka Kuvings stworzyła wyciskarkę do soków, która działa na niskich obrotach. Do środka można wrzucać produkty w całości, bez konieczności ich uprzedniego krojenia. Urządzenie powoli, ale sprawnie zamienia warzywa i owoce na treściwy sok. W sprzęcie zastosowano opatentowany mechanizm, dzięki któremu otrzymany sok nie jest napowietrzony, jak ma to miejsce w tradycyjnych sokowirówkach. Ma to znaczenie zarówno dla jego smaku, jak i wartości odżywczych – wszystkie witaminy, minerały, błonnik i enzymy wędrują do soku. Które z produktów powinny najczęściej trafiać do naszej wyciskarki?

Marchew- zawiera bardzo dużo karotenu, czyli prowitaminy A niezbędnej do utrzymania prawidłowego widzenia. W marchewce znajdziemy też składniki mineralne- wapń i potas (dla układu nerwowego i kości), żelazo (do produkcji czerwonych krwinek), błonnik (cukier złożony wspierający układ pokarmowy), a także witaminy z grupy B (dla układu nerwowego i pięknej skóry). Naukowcy twierdzą, że marchew zapobiega chorobom nowotworowym w obrębie układu pokarmowego. To cenne warzywo znajduje zastosowanie w leczeniu chorób oczu, skóry, anemii, reumatyzmu, niedokrwistości, cukrzycy. Wykazuje działanie przeciwpasożytnicze.

Biała kapusta- zawiera dużo witaminy C, która wspiera układ odpornościowy. W kapuście znajdziemy również witaminę A, B1, B2, B6, a także sód, potas, wapń, żelazo, magnez, który jest niezbędny do prawidłowej pracy serca i układu nerwowego. Kapusta biała jest najbardziej wartościowa właśnie pod surową postacią. Jej sok jest wykorzystywany w leczeniu obrzęków, np. podczas karmienia piersią lub w przypadku urazów stawów skokowych, w nieżytach pokarmowych, kamicy nerkowej, nerwobólach, infekcjach bakteryjnych, a nawet oparzeniach.

Młody jęczmień- jest dietetycznym hitem na rynku. Choć jest dostępny w formie proszku, to jednak w sezonie powinniśmy postarać się o jego zieloną, świeżą postać. Młody jęczmień jest bombą witaminy C i zawiera więcej karotenu niż marchewka. Znajdziemy w nim również egzogenne aminokwasy i błonnik pokarmowy. Duża zawartość błonnika nadaje mu właściwości odchudzające.

Buraki- zazwyczaj spożywamy je po ugotowaniu, najczęściej utarte z chrzanem lub w formie wywaru (barszczyk). Ale tylko surowy sok z buraków pozwoli nam skorzystać z ich bogactwa. Sok buraczany jest pełen antyoksydantów, zawiera antocyjany wspierające odporność, kwas foliowy, witaminy z grupy B i całą masę minerałów. Buraki spowalniają procesy starzenia, leczą anemię, oczyszczają krew, wspomagają w trakcie białaczki, chronią przed zwapnieniem naczyń krwionośnych.

Tekst sponsorowany