Aktualności Życie bez glutenu

Uczulenie na gluten czego nie jeść

Przy uczuleniu na gluten konieczne jest wyeliminowanie tego składnika pokarmowego ze swojej diety. Wbrew pozorom – bezglutenowy sposób odżywiania wcale nie jest tak skomplikowany. Zwłaszcza współcześnie, kiedy wiele produktów na rynku jest dostępnych również w takim wariancie.
Na diecie bezglutenowej zakazane jest spożywanie produktów ze zbóż, które to białko zawierają, a więc: pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia. W zamian można wybierać te, w których gluten nie występuje: ryż (również brązowy), kukurydzę, grykę, proso. W handlu dostępna jest także mąka bezglutenowa w wielu wariantach – nie trzeba więc całkiem rezygnować z pieczywa czy makaronów (doskonałą alternatywą dla „tradycyjnej” pasty mogą być makarony azjatyckie – ryżowe, z mąki sojowej, lub makaron gryczany).
Choć płatki śniada niowe również znajdują się na „zakazanej liście”, to obecnie nietrudno znaleźć dla nich zamiennik – wystarczy szukać produktów oznakowanych specjalnym kłosem.
Konieczne jest uważne czytanie etykiet – czasami produkty mogą zawierać słód jęczmienny – jak majonez czy dressingi, ketchup.
Szczególną ostrożność trzeba zachować przy wybieraniu wędlin, kiełbas, konserw, pasztetów…Lepiej wybierać produkty, których skład możemy spokojnie przejrzeć. Najbezpieczniej zaś zdecydować się na świeży drób, ryby, owoce morza.
Również nabiał nie zawsze jest wyborem dobrym dla zdrowia – oczy szeroko otwarte lepiej mieć przy kupowaniu jogurtów owocowych, napojów czekoladowych czy żółtych serów.
Należy unikać żywności wysoko przetworzonej, owoców suszonych, sosów o nieznanym składzie. Rozsądek trzeba również zachować przy wybieraniu słodyczy – wszelkie ciasta, wafelki, ciasteczka przy których produkcji wykorzystano mąkę zawierającą gluten, proszek do pieczenia a nawet kakao – są zabronione (podobnie gotowe budynie, cukierki nadziewane, batony). Najlepiej przygotowywać desery z dozwolonych produktów samodzielnie, lub zaopatrywać się w sklepach ze zdrową żywnością w produkty bezglutenowe.
Oczywiście – najzdrowszą alternatywą pozostają warzywa i owoce, które można jeść bez obaw.
Jeżeli zaś chodzi o napoje – każde produkowane na bazie zbóż nie będą wskazane (a więc kawa zbożowa, piwo, wódki żytnie, i napoje zawierające słód jęczmienny).
Choć współczesny konsument ma ułatwione zadanie – producenci zauważyli bowiem zapotrzebowanie na żywność bezglutenową, to dieta w dużej mierze opiera się na samodzielnym „studiowaniu” etykiet. Są jednak i dobre strony takiego stanu rzeczy – staramy się konsumować coraz bardziej świadomie (i to w obu znaczeniach).