Aktualności Życie bez glutenu

Dieta bezglutenowa – kiedy jest uzasadniona?

dieta-bezglutenowa

Produkty niezawierające glutenu znajdziemy praktycznie w każdy sklepie. Po taką form żywienia sięga coraz więcej osób. Dieta bezglutenowa – kiedy jest uzasadniona?

Dieta bezglutenowa

Bezglutenowa dieta kojarzy się głównie z alergią pokarmową, Gluten jest składnikiem wielu produktów dostępnych na sklepowych półkach. Przede wszystkim znajdziemy go w popularnych zbożach, takich jak pszenica. Ta zaś, używana jest do produkcji wypieków, produktów zbożowych, gotowych dań a nawet wędlin. Dieta polega na eliminacji z codziennego jadłospisu wszystkich produktów, które mogą zawierać ten szkodliwy alergen. Forma bezglutenowego odżywiania zapoczątkowała wiele blogów, restauracji czy książek kucharskich z odpowiednimi przepisami, bez glutenu.

Uzasadnione stosowanie diety bezglutenowej

Coraz więcej osób deklaruje przejście na dietę bezglutenową. Przeglądając kolorowe magazyny czy blogi, można odnieść wrażenie, że to nowa moda. Dieta oparta na wyeliminowaniu produktów niezawierający gluten powinna być jednak uzasadniona. Gluten szkodzi w trzech przypadkach i to właśnie wtedy jest usuwany z jadłospisu. Celiakia, alergia na pszenicę oraz nadwrażliwość na gluten – to wskaźniki do stosowania specjalnej diety. Objawy mogą być groźne i bardzo uciążliwe dla organizmu, dlatego pacjentom zaleca się zmianę nawyków żywieniowych. Przy celiakii mogą wystąpić różne zaburzenia, ponieważ to choroba autoimmunologiczna. W przypadku alergii, objawy często dotyczą układu pokarmowego. Biegunki, nudności i wzdęcia to tylko niektóre z nich. Dieta bezglutenowa pozwala na unikniecie dyskomfortu po spożyciu dań, co umożliwia lepsze funkcjonowanie każdego dnia. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, niezawierających glutenu, co pozwala na bezproblemowe komponowanie diety. Większość dań także przygotujemy bez alergenu, ciesząc się smakiem i przede wszystkim bezpieczeństwem.bez-glutenu

Dieta bezglutenowa bez wskazań medycznych

Niektórzy pod wpływem mody lub zachcianek decydują się na przejście na dietę bez glutenu. To bardzo nierozsądny krok, ponieważ taka forma odżywiania u osoby tolerującej gluten, może prowadzić do niedoboru pewnych składników. Błonniki, żelazo i witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli więc możemy spożywać gluten, nie ma potrzeby wykluczania go z codziennej diety.