Aktualności

Jak zadbać o swoje zdrowie – kilka prostych i praktycznych porad

Jak zadbać o swoje zdrowie

Na co dzień nietrudno trafić na różne porady dotyczące zdrowia. Modne diety i programy ćwiczeń skutecznie zachęcają do zadbania o własną formę. Zalecenia specjalistów często są jednak sprzeczne. Niektóre rzeczy mogą bowiem działać na organizm zarówno korzystnie, jak i szkodliwie. Istnieje na szczęście kilka pewnych i prostych zasad, które mogą znacząco przyczynić się do poprawy zdrowia.

Organiczna żywność

W codziennej diecie najlepiej postawić na produkty całkowicie naturalne. Należy unikać wyrobów zawierających konserwanty, sztuczne słodziki, wzmacniacze smaku oraz inne dodatki chemiczne. Dotyczy to większości produktów przetworzonych, których nie warto kupować. Najlepiej postawić na jedzenie organiczne. Posiada ono krótszy termin przydatności do spożycia i jest droższe, ale zawiera więcej wartościowych substancji odżywczych. Podstawą dobrej diety powinny być zatem ekologiczne produkty rolne oraz mięso z hodowli organicznej. Taka żywność nie tylko zawiera więcej podstawowych składników pokarmowych, ale również pozbawione jest pestycydów czy antybiotyków.

Filtrowanie wody pitnej

Każdego dnia zalecane jest wypijanie sporej ilości wody. Należy jednak pamiętać, aby uważnie słuchać własnego organizmu. Uczucie pragnienia może być już oznaką odwodnienia i skłania do jak najszybszego uzupełnienia płynów. Do wody z kranu warto stosować dobrej jakości filtr. Pozwala on na usunięcie wszelkich metali ciężkich, chemikaliów, fluoru, pasożytów oraz innych niepożądanych składników. W sieciach wodociągowych może też znaleźć się mieszanka środków syntetycznych, np. leków. Własna, gotowana woda to mimo wszystko często lepsze rozwiązanie, niż mineralna z butelki. W plastikowych opakowaniach mogą bowiem uwalniać się toksyny.

Regularny ruch i suplementacja

Aktywność fizyczna kojarzy się wielu osobom z niezwykle wyczerpującym wysiłkiem na siłowni. Dla zachowania dobrego zdrowia wystarczą jednak regularne spacery. 20 minut energicznego marszu w umiarkowanym tempie zapewnia dobrą profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych i schorzeń degeneracyjnych. Pokonując więcej kilometrów, można dodatkowo spalić nadmiar spożytych kalorii. Podczas ruchu należy robić głębokie wdechy i w całości wypełniać płuca powietrzem. Osoby zdecydowane na bardziej intensywny wysiłek powinny natomiast rozważyć odpowiednią suplementację. Wiele ciekawych produktów opisanych zostało na stronie https://wntt.pl/. Serwis w całości poświęcony jest tematyce zdrowego odżywiania i stylu życia.

Jak zadbać o swoje zdrowie

Sen i relaks

Odpowiednia ilość snu jest niezbędna dla zachowania zdrowia. Optymalnie powinno się spać przynajmniej przez 7-8 godzin każdej nocy. Osoby poświęcające na wypoczynek mniej czasu mogą mieć problem z prawidłową regeneracją organizmu. Aby temu zaradzić, warto odpowiednio przygotować się do snu. W tym celu należy spożywać pod wieczór lżejsze posiłki i unikać kofeiny w godzinach popołudniowych. Przed snem lepiej tez ograniczyć oglądanie telewizji. Zamiast tego można poczytać książkę lub posłuchać uspokajającej muzyki. Umysł warto relaksować także w ciągu dnia. Wypoczynkowi sprzyjają zaciemnione zasłony w pokoju, które nie przepuszczają światła. Warto pamiętać także o prawidłowym oddychaniu – pozwala to na ograniczenie ryzyka rozwoju astmy lub bezdechu.

Określenie typu metabolicznego

Niestety, nie istnieje jedna uniwersalna recepta na zdrowy styl życia. Dotyczy to zwłaszcza zasad prawidłowego odżywiania. Warto jednak odpowiednio dostosować dietę do własnych potrzeb. Identyfikacja typu metabolicznego to dobry sposób na wybranie najbardziej optymalnego stylu żywienia. Niektórzy bowiem potrzebują jadłospisu wysokobiałkowego, podczas gdy inni bardzo dobrze funkcjonują na diecie wysoko-węglowodanowej. Za kontrolowanie różnych przemian metabolicznych, gruczołów i narządów odpowiadają układ nerwowy współczulny i przywspółczulny. U większości ludzi jeden z tych systemów wykazuje silniejsze działanie. Wiąże się to z określonym zestawem cech psychologicznych, fizycznych i behawioralnych. Dietę należy więc dopasować do dominującego układu, najlepiej metodą prób i błędów.